Eleganța ariciului de Muriel Barbery. Despre cum ignorăm frumusețea vieții!
Eleganța ariciului este o poveste minunată
despre viață, despre noi, despre felul paradoxal dintre cine suntem cu adevărat
și cum ne comportăm cu ceilalți.
Autoarea ne aduce în paginile romanului povestea de viață a unei portărese pe nume Renee
Michel, în vârstă de 54 de ani care lucrează de 27 de ani portăreasă la aceeași
casă :“o frumoasă casă boierească cu o curte și grădină interioare, împărțită
în opt apartamente de mare lux, toate locuite, toate gigantice”, dar și povestea
din sufletul unei fetițe de 12 ani.
Romanul se împletește din povestirile celor doi
naratori, Renee și Paloma, fetița de 12 ani care locuiește în această casă.
Paloma este o
fetiță inteligentă, dar care se simte diferită de ceilalți membri ai familiei,
cu care nu găsește limbă comună. Ea se simte diferită de întreaga societate și
i se pare că lumea a încetat de mult să mai fie autentică și simplă. Preferă liniștea,
de care nu prea are parte, sinceritatea și oamenii care acționează, nu doar
vorbesc.
Din aceste considerente, Paloma își pune în plan să se
sinucidă peste o jumătate de an, ca o cale de scăpare din această lume plină de
absurdiditățile adulților. În acest sens are un plan pus la punct: în fiecare
lună ia câte un somnifer din cutia mamei sale și hotărăște să incendieze casa.
În momentul lecturii îți dai seama cu ușurință cine
povestește, planul de împletire a doi naratori nu face dificilă lectura.
Portăreasa Renee este și ea o femeie foarte
inteligentă, îndrăgostită de literatură rusă, în special de romanul Anna Karenina de Lev Tolstoi, are și un
motan pe care-l cheamă Leon. Doamna Renee este o femeie care-și ascunde
inteligența în spatele postului său de muncă. Are doar o singură prietenă, pe
Manuela, care face curățenie în apartamentele din această casă.
Este o femeie amuzantă, pe alocuri am râs împreună cu ea, iar pe alocuri am plâns de tristețile și greutățile prin care a trecut “ sunt văduvă, scundă, urâtă, dolofană, am bătături la picioare și, dacă e să mă iau după unele dimineți mai neplăcute, o răsuflare de mamut.”
Este o femeie amuzantă, pe alocuri am râs împreună cu ea, iar pe alocuri am plâns de tristețile și greutățile prin care a trecut “ sunt văduvă, scundă, urâtă, dolofană, am bătături la picioare și, dacă e să mă iau după unele dimineți mai neplăcute, o răsuflare de mamut.”
“ Mizeria e o secerătoare: seceră
din noi orice aptitudine pentru legătura
cu celălalt și ne lasă goi, lipsiți de sentimente, pentru a putea îndura toată
posomoreala prezentului”.
Atât Renee cât și Paloma sunt iubitoare ale culturii
și înțelepciunii japoneze, sunt iubitoare de gramatica limbii, de camelii, de
ceaiul cu iasomie, se aseamănă foarte mult aceste personaje de parc-ar fi
suflete pereche.
Paloma o deconspiră pe portăreasă că nu este nici pe
departe ceea ce vrea ea să se creadă: “Doamna Michel are eleganța ariciului: pe dinafară e plină de țepi, o adevărată fortăreață, dar am senzația că
pe dinăuntru este la fel de rafinată ca și aricii, care sunt niște făpturi în
chip înșelător indolente, cumplit de sigurantice și teribil de elegante”.
Povestea capătă un nou sens odată cu mutarea în unul
din apartamentele casei a unui domn japonez, Kakuro Ozu. Se leagă o relație de prietenie între Paloma și Kakuro și o relație de iubire profundă între Kakuro și doamna Renee.
Povestea de iubire nu durează foarte mult, pentru că
într-o dimineață, doamna Renee este lovită mortal de o furgonetă, dar se duce
în lumea cealaltă împăcată:
“ Și încep să plâng. Să plâng de bucurie înlăuntrul meu.(...) Dar
înăuntru, un soare.”
Moartea doamnei Renee este o durere mare și pentru Paloma,
și pentru domnul Kakuro, și pentru Manuela, dar ea naște în sufletul și mintea
Palomei dorință de viață : „Pentru prima oară în viața mea, am simțit sensul
cuvântului niciodată. Ei bine, e înfiorător. Pronunțăm cuvântul ăsta de o sută
de ori pe zi, dar nu știm ce spunem până ce nu ne confruntăm cu un adevărat
niciodată.”
„Nu vă temeți, doamnă Michel, Renee, n-am să mă
sinucid și n-am să dau foc la nimic. Căci, pentru dumneavoastră, voi urmări de
acum înainte tot ce înseamnă întotdeauna în niciodată. Frumusețea din această lume.”
Este o
carte splendidă cu o mulțime de lecții de viață, o carte ca un balsam pentru
sufletele noastre obosite și pline de falsitate.
Această carte este prescrisă pacienților într-un
cabinet de psihoterapie parizian și m-am întrebat de ce oare?
Pentru că nu
vedem adevărată frumusețe a vieții, nu prețuim clipele care trec, transformăm
totul în probleme, facem din eșec și neputință un crez și complicăm toată
frumusețea lucrurilor simple.
Comentarii
Trimiteți un comentariu