Ìnvãţãm ìmpreunã generozitatea!

Sã fii mamã e cea mai grozavã lecţie care-ţi bagã minţile-n cap,ceea ce e mai grozav e ca pe lângã efortul fizic pe care-l simt seara ìnainte de culcare,maternitatea mã provoacã sã gândesc mult!!! Asta din punctul meu de vedere e o scarã necesarã atât mie,cât śi copiilor mei,pe care mã strãdui sã urc,nu sã cobor la prima piedicã.
E soare,e cald,toate mamele sau taţii ìśi lasã rutina acasã,sau nu o lasã,śi ies afarã,sã se bucure śi cei mici,sã mai schimbe śi o vorbã cei mari. Ce aud eu cel mai des la terenul de joacã " dã-i un pic jucãria ta,nu fi egoist,nu-i frumos,nu vezi cã plânge,de câte ori ţi-am zis sa nu fii egoist?! mergem acasã dacã nu śtii sã te comporţi". Pânã mai ieri eram śi eu fix aśa,pânã mi-a dat maternitatea de gândit,tema pe acasã.
Śi ce-am gândit eu? Toţi pãrinţii vor sã-śi ìnveţe odraslele generozitatea. E o intenţie frumoasã,dar modul prin care o facem e urât de tot. Oare chiar credem cã-n astfel de momente copiii nośtri ìnvaţã sã fie generośi??? Nici pe departe. Śtiţi ce ìnvaţã ei?cã mama nu-l iubeśte,cã mama ìl iubeśte mai mult pe celãlalt copil,care vrea jucãria,cã mamei ìi pasã mai mult de cealaltã mamã sã nu se uite " коса". Śi chiar asta transmitem. Eu m-am pus imaginar ìn locul feciorilor mei,pe care-i numeam egoiśti ìn astfel de situaţii śi mi-am imaginat-o pe mama ţinându-mi aceste predici despre generozitate śi frustrarea altui copil. E groaznic de tot,te taie unde te doare. Śi copiii ìnţeleg acest lucru,chiar atunci când ei refuzã sã dea jucãria altui copil. Noi vedem doar capricii,ìncãpãţânare śi egoism.
Generozitatea se ìnvaţã ìn primul rând,prin comunicare. Acum,in astfel de situaţii le spun urmatoarele copiilor mei " am observat cã te-a supãrat faptul cã aceastã fetiţã ţi-a luat maśina,am vãzut cum ai sãrit din scrânciob śi m-ai luat de mânã sã te susţin. Ea plânge cã-śi dorea sã se joace cu jucãria ta. Dar e jucãria ta śi tu hotãrãśti ce faci cu ea. Eu o sã te susţin ìn orice decizie luatã,dar mi-ar plãcea sã śtiu cã nu te superi ìn astfel de cazuri,mi-ar plãcea sã te śtiu generos". N-are rost sã vh spun cum se uitã ceilalţi pãrinţi la mine...
Generozitatea vine din exemplele noastre,prin cele mai banale,un pachet de biscuiţi ìmpãrţesc la mai mulţi copiii,iar concomitent le explic cã e frumos sã dai fãrã sã aśtepţi rãsplatã,e frumos sã-mparţi generozitatea celor ce te ìnconjoarã śi nu neapãrat prin acea jucãrie,se transmite prin privire,zâmbete,cuvinte. Pe parcurs creśte mare!!!)))
Śi pân'la urmã conteazã sã respectam dorinţele copilului nostru,el śtie mai bine de ce are nevoie.
Stau śi mã gândesc cã generozitatea nu se impune,ea se creśte ìn sufletul copilului. Nu repede,nu usor,dar pentru totdeauna śi ìn cel mai corect mod.
Un copil care plânge isteric din cauza "lecţiei generozitãţii" mamei sale nu ìnvaţã nici pe departe sã fie generos,dimpotrivã,va ìncerca cu toate unghiile sã-śi apere lucrurile śi va ìnflori ìn el o ìnţelegere greśitã despre iubire śi susţinere.
Eu cred cã nici eu,pânã ieri,nu am śtiut ce este generozitatea,pentru ca nu am stiut s-o transmit.
Nu bifez ÌNCÃ rezultate la acest capitol,dar gândesc altfel śi cred cã asta de fapt e cel mai important!!!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

"Teleneşti, ĩţi ducem faima!" a ajuns ĩn Irlanda. Avem o ediţie femininã. Astãzi ne mândrim cu Ana Chihai!!!

Interpreta Aurica Cordineanu își deschide sufletul în cadrul proiectului "Telenești, îți ducem faima!"

Cele mai importante întâlniri ale vieții