Eugen Doga - Viața mea așa cum a fost să fie

 Așa cum mă mișcă fiecare notă din compozițiile sale, așa m-a mișcat această carte. Emoționantă, gingașă, dulce, fremătând de dor, o carte despre viață așa cum este ea. O carte asemenea muzicii pe care o scrie - vindecătoare, sublimă, dumnezeiască! 


Eugen Doga - marele compozitor, a cărui muzică cuprinde tot universul, care scrie nu pentru slavă, ci pentru a face lumea mai bună, mai frumoasă, pentru a nu irosi în fața lui Dumnezeu talentul cu care a fost hărăzit.


S-a născut în prima zi a primăverii. Avea 7 ani când și-a pierdut tatăl în război. A îndurat foamete, frig, sărăcie, dar întotdeauna a fost protejat de toate loviturile vieții de dragostea mamei. Toată cartea este o scrisoare de recunoștință pentru mama sa, pentru divinitatea sa. 



Într-o cămășuică ponosită, desculț, mic de statură, dar cu un vis pe care-l urma, a ajuns la Conservatorul din Chișinău. A făcut școala de violoncel, instrument pe care-l iubea nespus. Dar planurile lui Dumnezeu au fost altele. Pentru că a trăit în timpul studiilor într-un subsol, iar patul îi era lângă un perete veșnic ud, i s-a paralizat mâna stângă și atunci a înțeles că n-o să mai poată cânta la violoncel. A făcut o nouă facultate, cea de compoziție și astfel am ajuns să simțim cum ne tremură sufletele în fața muzicii pe care o scrie. 

O carte care lasă speranță în sufletul cititorului, speranța că fiecare dintre noi putem construi o lume mai bună. 

"Și atunci cine sunt eu, la urma urmei? Pot să-mi răspund mie însumi că nu sunt nici moldovean, nici rus, nici român, pentru că sunt și unul, și altul, și al treilea. (...) Dar există și ceva ce s-a constituit în mod definitiv în mine, ceva ce elaborez în mod conștient în mine toată viața, de când mă țin minte. Este bunătatea. Da, bunătatea. Vreau să fiu bun la inimă, tind să fiu bun. Bunătatea nu este un dar, este și ea un produs al propriei munci. Bunătatea este ca o temelie care menține în armonie și în concordie toată lumea noastră enormă. Trebuie să te controlezi, să ai grijă ca viața ta, acțiunile tale să le aducă celor din jur confort, să facă lumea mai bună nu numai pentru tine personal, ci și pentru alții. (...)

Pot să par patetic sau că fac bravadă, dar eu n-am înțeles niciodată și nu înțeleg nici acum cum poți să trăiești fără perspectivă, cu răutate, cu neîncredere, cu agresivitate, fără compătimire, fără să treci prin tine chinurile și bucuriile altora, fără să zâmbești când te întâlnești cu oameni cunoscuți și necunoscuți, (...)

Cum să trăiești, la urma urmei, fără o vorbă bună? " (din autobiografia lui Eugen Doga)


Într-un interviu, jurnalistul îl întrebă pe Eugen Doga ce înseamnă pentru el topurile în care este nominalizat, evenimentele la care se aude muzica lui, iar el răspunde că lasă-le-ncolo de topuri, eu primesc scrisori de la oameni în care îmi scriu că muzica mea le-a salvat viața, în care îmi scriu că și-au găsit liniștea și calmul în muzica mea; pentru mine aceste cuvinte sunt mai presus de toate topurile. 


La mulți ani, maestre! Ieri a fost ziua de naștere a geniului Eugen Doga. Pentru el 1 martie e o zi întunecată. În 1988, pe 1 martie s-a stins din viață mama compozitorului: "M-am simțit deodată singur pe lume, neajutorat și blestemat."

O pierdere care i-a lăsat un gol imens în suflet, în viață, dar care totodată l-a făcut să se ridice deasupra acestei pierderi: "Probabil că așa a dispus soarta - ca ea să-și încheie drumul pământesc de ziua mea de naștere. De ziua de naștere a continuării ei."


Muzica lui Eugen Doga este atemporală, dar în momentele de zbucium și neliniște, muzica lui e ca o mângâiere dumnezeiască. 

#eugendoga #pace

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

"Teleneşti, ĩţi ducem faima!" a ajuns ĩn Irlanda. Avem o ediţie femininã. Astãzi ne mândrim cu Ana Chihai!!!

Interpreta Aurica Cordineanu își deschide sufletul în cadrul proiectului "Telenești, îți ducem faima!"

Cele mai importante întâlniri ale vieții